Poniżej przedstawiam propozycję sprawdzianu wiadomości z romantyzmu dla kl. II szkoły średniej. Może to być też pomoc w powtórce przed maturą. Opracowanie: Stanisław Witas.
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROMANTYZMU GR. I
1. Zdefiniuj terminy: „prometeizm”, „wallenrodyzm”, „epopeja”. (2 pkt. za każdy termin) 2. Skąd pochodzą poniższe słowa? Podaj tytuł dzieła i autora. (2 pkt. za każdą poprawną odp.) A. Nazywam się Milijon – bo za milijony Kocham i cierpię katusze. B. (...) Ciesz się późny wnuku!... Jękły głuche kamienie: Ideał - sięgnął bruku C. O wieści gminna! Ty arko przymierza Między dawnymi i młodszymi laty: W tobie lud składa broń swego rycerza, Swych myśli przędzę i swych uczuć kwiaty.
D. Galilaee vicisti
E. Kraj lat dziecinnych! On zawsze zostanie Święty i czysty jak pierwsze kochanie 3. Przyporządkuj bohaterów do utworów:
- Halban
- ksiądz Piotr
- Protazy
- Leonard
- Prezes
4. połącz w pary: (5 pkt.)
- Adam Mickiewicz
- Cyprian Norwid
- Kordian
- Konrad Wallenrod
- Mąż
a. Maria b. Wioletta c. Maria Kalergis d. Maryla Wereszczakówna e. Aldona 5. Omów problematykę „Fortepianu Szopena” Cypriana Kamila Norwida. (7 pkt.) 6. Wyjaśnij, odwołując się do swojej wiedzy o III cz. „Dziadów”, sens bajki Goreckiego „Diabeł i zboże”, którą opowiada Żegota. (7 pkt.) Gdy Bóg wygnał grzesznika z rajskiego ogrodu, Nie chciał przecie, ażeby człowiek umarł z głodu; I rozkazał aniołom zboże przysposobić I rozsypać ziarnami po drodze człowieka. Przyszedł Adam, znalazł je, obejrzał z daleka I odszedł; bo nie wiedział co ze zbożem robić. Aż w nocy przyszedł diabeł mądry i tak rzecze: „Niedaremnie tu Pan Bóg rozsypał garść żyta, Musi tu być w tych ziarnach jakaś moc ukryta; Schowajmy je nim człowiek ich wartość dociecze”. Zrobił rogiem rów w ziemi i nasypał żytem, Naplwał i ziemią nakrył, i przybił kopytem; - Dumny i rad, że Boże zamiary przeniknął, Całym gardłem rozśmiał się i ryknął, i zniknął. Aż tu wiosną, na wielkie diabła zadziwienie, Wyrasta trawa, kwiecie, kłosy i nasienie. O wy! Co tylko na świat idziecie z północą, Chytrość rozumem, a złość nazywacie mocą; Kto z was wiarę i wolność znajdzie i zagrzebie, Myśli Boga oszukać – oszuka sam siebie.
SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI Z ROMANTYZMU GR. II
1. Zdefiniuj terminy: „mesjanizm”, „winkelriedyzm”, „powieść poetycka”. (2 pkt.za każdy termin)
2. Skąd pochodzą poniższe słowa? Podaj tytuł dzieła i autora. (2 pkt. za każdą poprawną odp.) A. Ja kocham cały naród! (...) Chcę go dźwignąć, uszczęśliwić, Chcę nim cały świat zadziwić, B. Pawiem narodów byłaś i papugą, A teraz jesteś służebnicą cudzą. C. Chodzi mi o to, aby język giętki, Powiedział wszystko, co pomyśli głowa: A czasem był jak piorun jasny, prędki, A czasem smutny jako pieśń stepowa, D. Przez ciebie płynie strumień piękności, ale ty nie jesteś pięknością. E. Kobieto! Puchu marny! Ty wietrzna istoto! Postaci twojej zazdroszczą anieli,
3. Przyporządkuj bohaterów do utworów: (5 pkt.)
- Pankracy
- Jan Sobolewski
- Strach i Imaginacja
- Wojski
- Walter Alf
4. Połącz w pary: (5 pkt.)
- Adam Mickiewicz
- Cyprian Norwid
- Kordian
- Konrad Wallenrod
- Mąż
f. Maria g. Wioletta h. Maria Kalergis i. Maryla Wereszczakówna j. Aldona 5. Omów problematykę „Grobu Agamemnona” Juliusza Słowackiego.(7 pkt.)
6. Wyjaśnij, odwołując się do swojej wiedzy o III cz. „Dziadów”, sens słów wypowiedzianych przez Piotra Wysockiego. (7 pkt.) (...). Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstapmy do głebi.opracowanie: Stanisław Witas
3. Przyporządkuj bohaterów do utworów: (5 pkt.)4. Połącz w pary: (5 pkt.)f. Mariag. Wiolettah. Maria Kalergisi. Maryla Wereszczakównaj. Aldona5. Omów problematykę „Grobu Agamemnona” Juliusza Słowackiego.(7 pkt.) opracowanie: Stanisław Witas 2. Skąd pochodzą poniższe słowa? Podaj tytuł dzieła i autora. (2 pkt. za każdą poprawną odp.) A. , B. E. 3. Przyporządkuj bohaterów do utworów: (5 pkt.)4. Połącz w pary: (5 pkt.)f. Mariag. Wiolettah. Maria Kalergisi. Maryla Wereszczakównaj. Aldona5. Omów problematykę „Grobu Agamemnona” Juliusza Słowackiego.(7 pkt.) opracowanie: Stanisław Witas |